C++ på riktigt

  • C++ på riktigt
  • Köp boken
  • Förslag på övningar
  • Exempelfiler
  • Forum

41. Enkel komprimering av data

  • Simon K. Jensen
  • 23 november, 2019
  • for-sats
Skriv ett program i C++ som utför enkel komprimering av data.
Se övningen

42. Fibonaccis talföljd

  • Simon K. Jensen
  • 23 november, 2019
  • Funktioner (kapitel 10)
Skriv både en rekursiv funktion och en vanlig funktion (en s. k. iterativ funktion) som beräknar det n:te talet i Fibonacci-serien.
Se övningen

43. Spelet Lotto

  • Simon K. Jensen
  • 23 november, 2019
  • Fält (kapitel 8)
Skriv ett program som låter användaren simulera en variant av spelet Lotto.
Se övningen

44. Vad betyder dessa ord?

  • Simon K. Jensen
  • 23 november, 2019
  • Datatyper (kapitel 3)
Kapitel 3 ger en beskrivning av de inbyggda datatyperna i språket C++.
Se övningen

45. Spelet Lotto (objektorienterat)

  • Simon K. Jensen
  • 16 december, 2019
  • Dynamisk minnesallokering (kapitel 12)
Skriv en ny utgåva av uppgift 43. Användaren ska först välja hur många lottokuponger hen vill ha. Därefter ska programmet helt enkelt skapa det önskade antalet lottokupongsobjekt.
Se övningen

46. Harmonisk summa

  • Simon K. Jensen
  • 16 december, 2019
  • Matematiska övningar
Skriv ett program som frågar efter ett flyttal och sedan bestämmer det största heltal n som medför att summan 1/1 + 1/2 + 1/3 + ... är mindre än detta tal.
Se övningen

47. Fighters

  • Simon K. Jensen
  • 26 mars, 2020
  • Dynamisk minnesallokering (kapitel 12)
Skriv ett litet textbaserat actionspel som vi kan kalla Fighter. Spelet går ut på att olika spelare ska bekämpa varandra.
Se övningen

48. Hur många äpplen?

  • Simon K. Jensen
  • 27 mars, 2020
  • Inkapsling
Skriv ett objektorienterat program som kan hitta svaret på frågan i den gröna boxen längst ner på sidan 133 i boken (under avsnitt 13.4).
Se övningen

49. Funktionen Cirkel

  • Simon K. Jensen
  • 6 april, 2020
  • Datatyper (kapitel 3)
Skriv en funktion, Cirkel, som beräknar arean och omkretsen av en cirkel.
Se övningen

50. Lagra data i en fil

  • Simon K. Jensen
  • 16 januari, 2021
  • Datatyper (kapitel 3)
Skriv en applikation kan användas för att lagra data i en fil (eller flera filer) på hårddisken.
Se övningen

Inläggsnavigering

Previous 1 2 3 4 5

Logga in

Logga in
Glömt lösenord?

Skapa nytt konto

Övningar

Nyaste övningarna

50. Lagra data i en fil
50. Lagra data i en fil
50. Lagra data i en fil
49. Funktionen Cirkel
50. Lagra data i en fil
48. Hur många äpplen?
50. Lagra data i en fil
47. Fighters
50. Lagra data i en fil
46. Harmonisk summa

Nya foruminlägg

  • Till ansvarig inköpare av facklitteratur
    för 3 år, 1 månad sedan
  • Programmeringsolympiaden
    för 3 år, 4 månader sedan
  • Hitta rätt övning
    för 3 år, 5 månader sedan
  • Koda online!
    för 3 år, 5 månader sedan
  • Ur bokens förord: Till elever som ska läsa denna bok
    för 3 år, 5 månader sedan

Dela detta

© Simon K. Jensen & Göteborgs Tekniska College AB (2019–2022)
Läs vår integritetspolicy.

På denna webbplats används s.k. cookies för att allt ska fungera. Genom att använda webbplatsen godkänner du detta. 

  • C++ på riktigt
  • Köp boken
  • Förslag på övningar
  • Exempelfiler
  • Forum